17-07-2019
Тол системата - последни събития
НСБС заедно с браншовите организации от транспортния сектор участва в заседанията на консултативния съвет. Секцията по „Автомобилни и комбинирани транспорти“ към НСБС реши да се поддържа становището от официалната позиция на НСБС размерът на пътната такса за изминато разстояние в България да бъде определен в съотношение с БВП на глава от населението (вземайки за основа същото съотношение на стойностите в Германия), което възлиза средно на 0,065 лв./км. или, както следва: за Евро 6 – 0,06 лв./км., за Евро 3-4 – 0,08 лв./км; за Евро 0-2 – 0,10/12 лв./км.
ТОЛ СИСТЕМА – НОВИНИ СЛЕД ПРОВЕДЕНИЯ КОНСУЛТАТИВЕН СЪВЕТ НА 16.07.
Заместник-министър Николай Нанков с важни новини за тол системата
Около 12-14 стотинки на километър за камиони над 12 тона ще бъде цената, с която ще тръгне на 16 август националната тол система в тестови режим. Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков на брифинг в регионалното министерство след заседанието на Консултативния съвет. "Тези пари няма да се събират от превозвачите, докато не започне търговската експлоатация на тол системата. Времето между 16 август и въвеждането ѝ ще служи на Националното тол управление и на превозвачите, за да преценят дали това е най-удачната тарифа. След това тя ще влезе в сила с акт на Министерския съвет", заяви Нанков. "Взехме решение да се създаде експертна група. Колегите от транспортния бранш ще номинират няколко представители, за да можем да продължим напред. Скоро започва монтажът на подземните кантари, които заедно с камерите ще имат възможността да измерват тонажа на превозните средства в реално време", добави министърът.
Депутатите взеха важно решени за тол системата
Народното събрание прие промени в Закона за пътищата на първо четене, съобщава "Фокус". Измененията са внесени от депутата от ГЕРБ Александър Ненков и група народни представители. "За" тях гласуваха 106 народни представители, "против" - 43 и "въздържали се" - 20, с което бяха приети. Със законопроекта се премахва задължението АПИ да организира разпространението на бордови устройства и директно отчитане на ползвателите на платената пътна мрежа. Тези дейности ще бъдат изцяло прехвърлени върху търговците. С оглед осигуряване на възможността за техническо изпитване на тол системата, с предложените изменения се предлага след влизането в сила на съответните текстове, които я касаят, действието на реално таксуване с тол такса да бъде отложено до постигане на сигурност, че Електронната система на тол такси е в пълна готовност. Предлага се Народното събрание да отложи таксуването с тол такса до вземане на решение на Министерски съвет, с което се потвърждава тази готовност за техническо опериране, като се постави максимален срок, след изтичане на който, независимо дали е взето такова решение, да се осигури въвеждането на смесената система. Предлага се този срок да бъде 1 март 2020 г. Идеята е от тази дата да се стартира тол таксуването на пътните превозни средства с обща допустима техническа маса над 3,5 тона. До датата на обнародването на това решение на Министерски съвет, съответно до 29 февруари 2020 г. пътните превозни средства с обща допустима техническа маса над 3,5 тона ще заплащат винетна такса.
Георги Терзийски: Тол системата влиза в експлоатация от...
Няма отлагане на тол системата, а само на търговската експлоатация. Това каза председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски пред БНР. „Искам да подчертая, че няма отлагане на тол системата. Обсъжданите в Народното събрание промени в Закона по пътищата предвиждат отлагане само на търговската експлоатация на търговската система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние. Тя ще бъде въведена в техническа експлоатация на 16 август, както е заложено в заданието по договора с изпълнителя на тол системата“, посочи той. „Тя ще бъде в абсолютна техническа функционалност за таксуване с маршрутни карти на базата на бордови устройства и GPS за обработка на тол системата. Целта е от една страна да се докаже нейната ефективност, а от друга – да се добие представа за същинските разходи на превозвачите за тол таксите“, уточни Терзийски. „Това е само по отношение на търговската експлоатация. Въз основа на тестовете в реално време и в основа на непрекъснатия диалог ще бъдат определени тарифите и стартовия обхват на тол таксата“, поясни той и добави, че целта е да се събират средства, които да се влагат в устойчивостта на пътния сектор. „Да има възможност за нулеви ставки на пътища в лошо състояние. Ще изключим от обхвата третокласната пътна мрежа“, изтъкна председателят на УС на АПИ. „Въвеждането на системата е не просто основен приоритет на пътния сектор, с който да се осигури необходимия ресурс за издръжката му. За мен това е сериозна секторна реформа, която засяга икономическата и социалната политика на дори политиката в сферата на сигурността“, допълни той.